Website - Meer bezoekers naar je website

Door Nisandeh Neta van de Open Circles Academy

Je website zit goed in elkaar en nu ben je zover om online bezoekers te ontvangen en om je website zijn werk te laten doen, namelijk:

1. Jou te positioneren als een vaardig professional en een expert in jouw vakgebied
2. Bezoekers (‘vreemden’) te converteren naar leads (‘vrienden’)
3. Leads converteren naar klanten.

Een van onze websites deed zijn werk zeer goed in het bereiken van deze drie doelstellingen, dus het leek mij een goed idee om eens te analyseren hoe wij onze bezoekers aantrekken.

Ik deed de volgende bevindingen: over een periode van vier maanden hadden we ongeveer 120.000 bezoekers op onze website (ongeveer 30.000 per maand). 80 procent van deze bezoekers kwamen door middel van slechts vijf kanalen bij ons terecht:

  • 37 procent rechtstreeks vanuit onze wekelijkse e-mails
  • 22 procent via Google
  • 10 procent vanuit Twitter
  • 6 procent vanuit Facebook
  • 5 procent vanuit LinkedIn

Aangezien elk van deze kanalen uniek is en een unieke aanpak vergt, beschrijf ik in dit artikel een vijftal strategieën – één strategie per kanaal:

Strategie #1 – Database mailing

Database mailing is het regelmatig en consistent versturen van een korte e-mail naar je mailinglijst (je prospects en klanten) met daarin een link naar waardevolle content op je website (meestal je blog). Met regelmatig en consistent bedoel ik eens per week, eens per twee weken, of op zijn minst eens per maand. Ik raad je aan een dag en een tijd te kiezen en je daaraan te houden.

Oplossingen voor algemene problemen, tips, bronnen en how-to informatie, en fouten die ze moeten vermijden en gewoonten die ze moeten ontwikkelen… zijn allemaal waardevolle onderwerpen voor je doelgroep. Je kunt deze informatie geven in de vorm van tekst, in audioformaat of als videofilm.

De e-mail zou niet langer moeten zijn dan een paar paragrafen. Het moet voornamelijk de lezers prikkelen om op de link te klikken naar het volledige artikel (of de video) op… jouw blog.

Database mailing is mijn favoriete methode om gericht bezoekers te trekken en, zoals je kunt zien aan onze resultaten, is het de methode die ons de hoogste bezoekersaantallen geeft. Maar database mailing doet veel meer dan dat. Wanneer je regelmatig en consistent waardevolle informatie geeft aan je prospects en klanten, blijf je in hun gedachten en neem je de lucratieve positie van…expert in.

Om database mailing te implementeren in je business, is het nodig dat je

Een mailinglijst aanlegt, opbouwt en onderhoudt

Voeg al je oude klanten en prospects toe aan je lijst. Vraag je webmaster om een opt-in formulier op je website te plaatsen (je kunt hiervoor een e-mailprogramma als AWeber gebruiken). Met deze software kun je niet alleen opt-in formulieren op je website plaatsen, je kunt ook mailinglijsten aanleggen en onderhouden, en je kunt er mailings mee uit laten sturen – dit alles voor een laag maandelijks bedrag.

Een schema maakt van te behandelen onderwerpen

Dit is een eenvoudig overzicht met daarin hoe vaak je een e-mail gaat sturen naar je lijst en welke onderwerpen je gaat behandelen in de aankomende 3 tot 6 maanden.

De content creëert en plaatst op je blog

Dit is het stadium waarin je je blogartikelen schrijft of je audio's of video's opneemt. Het is een goed idee om 3-4 artikelen of audio's/video's vooruit te werken en alvast klaar te hebben.

Strategie #2 – Zoekresultaten (vooral Google)

Zoek in Google op “bezoekers krijgen op je website” en je vindt duizenden goeroes en pseudo-experts die hoog opgeven van SEO – Search Engine Optimization (zoekmachineoptimalisatie). Het idee is dan dat je website op de eerste pagina van Google terechtkomt, door sleutelwoorden die gerelateerd zijn aan je business, zodat je grote hoeveelheden bezoekers krijgt, waaruit heel veel business voortkomt, zodat je – jong, rijk en gelukkig - kunt stoppen met werken.

Helaas zijn er een paar kleine details achter de SEO hype, die de goeroes vergeten te vertellen:

  1. SEO is tegenwoordig een geavanceerde wetenschap die jaren duurt om te beheersen
  2. Zoekmachines veranderen hun algoritmes ongeveer zo vaak als jij je sokken, dus wat vorige week werkte, kan vandaag waardeloos zijn.
  3. En het belangrijkste: bezoekers die door middel van zoekmachines op je site komen zijn vreemden. Ze hebben honderden opties om uit te kiezen – dus ze komen wel op jouw website, maar als je hun aandacht niet binnen de eerste 8 seconden hebt getrokken, verdwijnen ze weer en komen nooit meer terug.

Uit onze statistieken blijkt dat in vier maanden ongeveer 25.000 bezoekers onze website via Google hebben gevonden. Klinkt indrukwekkend, nietwaar? Maar als we dan kijken naar de sleutelwoorden waarop mensen zoeken, dan blijkt dat meer dan de helft op sleutelwoorden zoekt die gerelateerd zijn aan ons merk (Business Bootcamp, Open Circles, Nisandeh, en de namen van onze trainingen). Oftewel, meer dan de helft van de zoekopdrachten waren van mensen die al van ons hadden gehoord, en dus op zoek naar ONS waren.

Ook bleek dat zoekopdrachten naar ons merk bezoeken van gemiddeld 4:20 minuten tot gevolg hadden, terwijl zoekopdrachten naar andere zoektermen leidden tot een gemiddeld bezoek van 1:30 minuten. Dus, iemand die specifiek naar ons zocht besteedde drie keer meer tijd op onze website dan de ‘vreemden’ die op meer algemene en concurrerende sleutelwoorden zochten (bijvoorbeeld ‘doelgroep bepalen’ of ‘netwerken tips’).

Als het gaat om bezoekers aantrekken door middel van zoekmachines, raad ik je aan te focussen op twee dingen:

  1. Plaats steeds weer nieuwe content (je blog) over jouw expertise en vergeet niet de woorden die met jouw merk te maken hebben in je teksten te noemen (je bedrijfsnaam, jouw naam, je producten).
  2. Zorg dat er links naar jouw website op andere websites staan – door artikelen te publiceren op andere websites, door persberichten te sturen naar online media, door comments te plaatsen bij relevante blogs, etc…

Strategie #3 – bezoekers via Twitter

Eerst een ontboezeming… wellicht heb je me ooit wel eens horen zeggen: “Ik haat Twitter!” Ik denk dat het stompzinnig is en tijdsverspilling. En toch, als ik kijk naar de statistieken van onze website – dan heeft Twitter de afgelopen twee jaar ongeveer 10 procent van de bezoekers op onze website gegenereerd. En als deze bezoekers verantwoordelijk zijn voor ongeveer 10 procent van onze business – dan hebben we het over een serieus bedrag aan omzet. Oftewel, schrijf Twitter niet af. Als je nog niet actief en succesvol bent op Twitter, lees dan de volgende artikelen om goed van start te gaan:
Meer business met 35 twitter-tips
TOP Twitter tips voor je business

OK, wat doen wij met Twitter dat 10 procent van onze bezoekers genereert? Hier zijn de twee geheimen:

  1. Vraag je bezoekers en bloglezers om je artikelen te delen met hun Twitter-volgers. Om deze strategie te laten werken heb je niet eens een Twitter account nodig. Vraag gewoon je webmaster om een Twitter Button op elke pagina van je website te plaatsen. En laat het daar niet bij. Bekijk hoe wij aan het einde van de meeste blogartikelen je vragen om het artikel te delen met je Twitter-volgers.
  2. Maak een lijst van alle blogartikelen die je hebt geschreven en haal uit je artikelen zoveel mogelijk waardevolle tips. Kort ze in tot ongeveer 100 karakters, voeg de URL van het blogartikel toe en plaats ze dagelijks in je Twitter-stream. Als je 10 artikelen hebt en je haalt gemiddeld 6 tips uit elk artikel, dan heb je 60 waardevolle tweets voor je doelgroep, die je dagelijks (1 of 2 keer) kunt uitsturen.

Zodra je aan het einde van de lijst bent gekomen, begin je gewoon weer opnieuw. Als mensen worden aangetrokken door jouw tip, dan klikken ze op de link naar het complete artikel op je website. (En als ze dan vervolgens te maken krijgen met geheime strategie #1, dan is de cirkel compleet…)

Strategie #4 – bezoekers via Facebook

Facebook is een fantastisch platform om jouw boodschappen ‘viral’ te laten gaan. Oftewel, Facebook stelt je in staat jouw boodschap met hoge snelheid over het internet te laten verspreiden, als een virus. De simpele tools van Facebook om te commenten, linken en delen, maken het krachtig middel om bezoekers naar je website te halen – als je de mindset van de gebruikers begrijpt. Als je nog maar weinig weet van Facebook marketing, kun je beginnen met het lezen van 7 tips voor marketing met Facebook.

Hoe zetten wij Facebook in om gericht bezoekers aan te trekken? Hier zijn de drie geheimen:

  1. Net als Twitter geheim #1 – vraag je bezoekers en bloglezers om je artikelen te delen met hun Facebook vrienden. Vraag je webmaster om een Facebook Like Button op elke pagina op je website te plaatsen.
  2. Je kunt ook mensen hun comments bij jouw blog en pagina’s laten plaatsen met Facebook Comments, waar hun comment ook op hun Facebook wall wordt geplaatst met een link naar jouw website. Hier is een voorbeeld van Facebook comments in actie. Bekijk de video, laat een comment achter en bekijk wat er gebeurt op jouw Facebook wall.
  3. Ook op Facebook kun je je tips uit je blog posts plaatsen met een link voor ‘meer informatie’ naar het artikel op je website.

Strategie #5 – bezoekers via LinkedIn

Misschien herinner je je nog uit het eerste deel van dit artikel dat 80 procent van onze website bezoekers via 5 kanalen komen – onze mailings, Google, Twitter, Facebook en LinkedIn. Van deze vijf kanalen zijn het de bezoekers die via LinkedIn komen, die het langst op de website blijven. Dit betekent dat ze de best gekwalificeerde bezoekers zijn: iets om te onthouden als je doelgroep te vinden is op LinkedIn. Om dieper in te gaan op het gebruik van LinkedIn, raad ik je aan te lezen:
Top tips over LinkedIn om je business te laten groeien
GRATIS: LinkedIn geheimen voor jouw business success
– dit is een diepgaand rapport dat je niet mag missen, als je het serieus meent met het uitbouwen van je business met LinkedIn.

Dus, hoe gebruiken wij LinkedIn om gericht bezoekers te trekken? Hier zijn de twee geheimen:

  1. Word lid van alle belangrijke en actieve LinkedIn groepen waar jouw doelgroep ook lid van is. En vraag groepsleden die potentiële klanten kunnen zijn, om met je te linken. Stuur vervolgens regelmatig links naar de content op jouw website die relevant en waardevol voor hen is.
  2. Start groepsdiscussies op en neem deel aan discussies op het gebied van jouw expertise. Naast dat je veel waarde toevoegt aan de discussie op LinkedIn, bied extra informatie op je website.

Tot zover dit uitgebreide artikel over het krijgen van meer bezoekers op jouw website. Volg deze simpele strategieën en je website wordt je meest krachtige component in je marketing. Negeer ze en je website wordt als een driesterrenrestaurant op de maan. Nu aan jou de beurt. Gaat heen en vermenigvuldig…het aantal bezoekers van jouw website!

Op jouw succes, Nisandeh

Bron: Business Compleet