Hoe vind ik dan werk?

Klanten zoeken

Vervolgens is het belangrijk om je te richten op de kopers van vertalingen, vooral als je een directe klantenkring wilt opbouwen. Reserveer daarom vier tot vijf uur per week om erachter te komen wie en waar jouw klanten zijn. Neem vervolgens een tijdelijk abonnement op een vakblad dat door je potentiële klanten wordt gelezen. Blader ook elke dag dertig tot vijfenveertig minuten door de krant en maak een korte lijst van bedrijven die het meest actief lijken te zijn in markten waar jouw talencombinatie nodig is. Gebruik vervolgens het internet om informatie over hen te verkrijgen: bestel jaarverslagen en/of brochures in jouw talencombinaties. Als de tweetalige documenten goed vertaald zijn, heb je geluk: gebruik ze om vakspecifieke woordenlijsten op te bouwen. Als de kwaliteit slecht is, heb je ook geluk: deze mensen hebben jouw diensten nodig. Zoek contact, bij voorkeur niet als werkzoekende, maar als taalkundige die achtergrondinformatie zoekt.