Tien regels voor een betere website


Als professional of ondernemer kan jouw website het meest krachtige ‘wapen’ zijn in je marketing systeem. Helaas zijn de meeste websites van mijn studenten niet veel meer dan een online brochure, die niets (of heel weinig) doet om hun business te ondersteunen. Als jouw website geen resultaat geeft, dan zijn er een aantal dingen die je kunt doen om het direct te verbeteren.

Door Nisandeh Nesah van de Open Circles Academy

Voor een kleine onderneming moet je website een drietal taken volbrengen:

  1. Het positioneren van jou als vaardig professional en expert in jouw vakgebied
  2. Het converteren van bezoekers naar leads, door het verkrijgen van hun naam en e-mailadres voor jouw mailinglijst
  3. Het converteren van leads naar klanten. Om succesvol te zijn moet je website ál deze drie zaken doen, en ook nog eens heel goed. Dus, hoe maak je je website beter, zodat het deze drie taken efficiënter en effectiever uitvoert?

Hier is mijn lijst van 5 essentiële regels voor een betere website:

Regel #1 – Laat een bezoeker je website niet verlaten zonder zijn of haar e-mailadres achter te laten
Je wilt in ieder geval een opt-in formulier hebben op je homepagina (zie businessbootcamp.nl), maar bij voorkeur heb je zo’n formulier op elke pagina van je website. Je kunt ook een pop-up gebruiken als opt-in. Ja, ja, ik hoor wat je zegt: “Iedereen haat pop-ups”, toch? En toch, ze werken!

Regel #2 – Vertel WAT je wilt dat ze doen
Een goede call-to-action vertelt bezoekers wat ze moeten doen. Heb je een speciale aanbieding, beperkt in tijd? Schrijf niet alleen “50 procent korting op al onze producten”. In plaats daarvan, schrijf “50 procent korting op al onze producten, klik hier en profiteer nu”.

Regel #3 – Vertel WAAROM ze actie moeten ondernemen
Als jij wilt dat je bezoekers iets doen op je website, zoals zich aanmelden voor je nieuwsbrief, plaats dan geen formulier wat zoiets zegt als “laat hier je e-mail achter” of zelfs “meld je aan voor onze nieuwsbrief” – je conversie blijft hiermee zeker laag. Vertel hen WAAROM ze het zouden moeten doen: “Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang ons speciale XXX rapport”.

Regel #4 – Onderhoud het contact
Nu je dan hun e-mailadres hebt – gebruik het! Zorg dat je regelmatig en consistent waardevolle informatie stuurt (waardevol voor hun), door eens per week, per twee weken of op z’n minst eens per maand een simpele e-mail te sturen. Deze e-mail zou niet langer moeten zijn dan een paar paragrafen. De e-mail moet de lezer nieuwsgierig maken, zodat hij of zij op de link klikt naar het complete artikel (of de video) op…het blog op jouw website. Als je regelmatig waardevolle informatie geeft aan je prospects of klanten, dan blijf je in hun gedachten en dan verwerf je de lucratieve positie van… de expert.

Regel #5 – Doe een onweerstaanbare aanbieding
Nu heb je je bezoekers aangezet tot de eerste acties – ze hebben zich aangemeld voor je lijst en ze lezen je blog. Nu is het tijd voor hen om zaken met je te gaan doen. Mijn suggestie: begin klein. Of misschien moet ik het anders formuleren – begin groot. Groot voor hen. Bied iets wat ze echt willen, iets wat hen heel veel waarde biedt. Zorg dat je het vrijwel onmogelijk maakt om ‘nee’ te zeggen tegen je aanbieding, en maak het ze zo gemakkelijk mogelijk om er ‘ja’ tegen te zeggen. Dit noemen we een onweerstaanbare aanbieding (‘irresistible offer’).