UGent zet meertalig woordenboek bedrijfscommunicatie gratis online

Wat is het Russisch voor productreclame, of hoe zeg je brand manager in het Spaans? Meer dan 70 studenten van de Universiteit Gent (en voordien de Hogeschool Gent) hebben zich tussen 1990 en 2016 voor hun scriptie toegelegd op de terminologie van de bedrijfscommunicatie. Het project heette EDiCT (Electronic Dictionary of Communication Terminology) en in vier opeenvolgende edities werd er een beknopt woordenboekje uit afgeleid onder de naam ELeCT (Electronic Lexicon of Communication Terminology).

Nu het project is afgesloten, zijn de gegevens uit de laatste scripties toegevoegd en wordt ELeCT via de site van het Centrum voor Terminologie gratis aangeboden. Hier kun je het woordenboek consulteren: http://www.cvt.ugent.be/elect.htm.

ELeCT bevat tussen de 800 en 900 concepten uit het domein van de bedrijfscommunicatie (marketing, reclame, public relations ...) en het perswezen. Engels en Nederlands zijn het best vertegenwoordigd, gevolgd door Spaans en Frans, en in mindere mate Duits en Russisch. Een Hongaarse partner zorgde voor een flink aantal aanvullingen voor het Hongaars – wat het totaal op 7 talen brengt.

De software voor ELeCT is in-house gemaakt door de afdeling Taaltechnologie (LT3). De ELeCT-pagina presenteert een zoekvenster met daarnaast een uitrolmenu voor de keuze van de brontaal. Als je begint te typen in het zoekvenster, worden suggesties getoond. Kies een term die je interesseert, en het woordenboekartikel wordt gepresenteerd. Voor de interpretatie van het artikel kun je ook nog terecht in een Help-bestand."