Tips voor een onderwerpregel die tot lezen aanzet


De onderwerpregel is het eerste dat je relaties van je nieuwsbrief zien in hun (vaak overvolle) mailbox. Daarmee bepaalt deze ene onderwerpregel voor een belangrijk deel of je nieuwsbrief gelezen of weggeklikt wordt. Ook spamfilters scannen nauwkeurig de wijze waarop een onderwerpregel wordt geformuleerd.

Er zijn op het internet allerlei tips te vinden om een nieuwsbrief aantrekkelijker te maken. De onderstaande tips komen van LaPosta.

Doen - 13 tips

1. Zorg dat je onderwerpregel overeenkomt met de inhoud van je mailing
Je relatie moet in zijn mailbox direct kunnen zien waar je nieuwsbrief over gaat.
2. Stem de onderwerpregel af op de behoefte(s) van je relaties
Wat bied je je relaties? Wat hebben zij aan je nieuwsbrief?
3. Zorg dat je onderwerpregel intrigeert
Prikkel. Verleid. Roep op tot actie. Zodat je relaties je nieuwsbrief op zijn minst bekijken.
4. Stem je onderwerpregel af op je naam als afzender
Waarom je bedrijfsnaam in de onderwerpregel (Subject) zetten als deze al als afzender (From) in de mailbox wordt vermeld?
5. Personaliseer je onderwerpregel
Gebruik relatiegegevens als woonplaats en bedrijfsnaam in de onderwerpregel. (Maar nooit een voor- of achternaam; dat wordt als spam ervaren.)
6. Gebruik de juiste 'tone of voice'
Tutoyeer (jij) of vousvoyeer (u) je je relaties? Stem dit af met je andere uitingen (website, mails).
7. Gebruik eenvoudige woorden
Breng je boodschap helder en duidelijk over. Vermijd moeilijke woorden en ambtelijke taal.
8. Gebruik woorden die aantoonbaar effectief zijn
Sommige woorden doen het altijd goed in onderwerpregels (zie punt 2. en 3.): bespaar, verhoog, verlaag, verbeter, vergroot, optimaliseer, veilig, nieuw, beste.
9. Houd het kort
In de e-mailprogramma's van je relaties is voor de onderwerpregel vaak niet veel ruimte. Het aantal beschikbare karakters op mobiele telefoons is nog minder. Zorg ervoor dat je onderwerpregel in zijn geheel te lezen is.
10. Stel een vraag?
Ja, stel een vraag. Onderwerpregels in de vragende vorm zijn bewezen effectief.
11. Laat je onderwerpregel eerst aan collega's lezen
Begrijpen je collega's direct waar de nieuwsbrief over gaat? Voelen zij zich aangesproken?
12. Test verschillende onderwerpregels uit
Stuur varianten van je onderwerpregel naar kleine aantallen relaties. Welke scoort het beste? Verstuur vervolgens de bulk van je mailing (A/B-testing).
13. Analyseer de resultaten van eerdere nieuwsbrieven
Bekijk de open-, lees- en klikratio van eerdere nieuwsbrieven. Welke onderwerpregel werkt het beste?

Niet doen - 11 tips


14. Maak van je onderwerpregel geen plat verkooppraatje
Dat riekt naar spam en schrikt af. Tell what's inside. Don't sell what's inside.
15. Wees niet te creatief
Liever relevant en een beetje saai, dan geestig en losgezongen van de inhoud.
16. Herhaal je onderwerpregel niet te strikt
Een herhaling van onderwerpregels (Nieuwsbrief januari 2014, Nieuwsbrief februari 2014, etc.) nodigt steeds minder uit tot openen en lezen. Voeg aan de onderwerpregel daarom het belangrijkste item van je nieuwsbrief toe. Schrijf: Nieuwsbrief oktober 2014: Volvo Ocean Race van start.
17. Schrijf niet in de verleden tijd
Schrijf: Workshop leidinggeven is daverend succes. Ook al is de workshop vorige week gegeven.
18. Vermijd woorden als 'kunnen', 'worden', 'zullen' en 'willen'
De onderwerpregel wordt er een een stuk directer - en ook korter - van.
19. Gebruik geen spamgevoelige woorden
Voorbeelden van spamgevoelige woorden zijn: gratis, korting, voordeel, speciaal aanbod, koop nu, unieke kans, help, herinnering, test, nog twee dagen.
20. Maak geen overbodig gebruik van hoofdletters
Schreeuw niet: GROTE VERRASSING BIJ OPENING NIEUWE STADION!
21. Strooi niet met leestekens (!!!, ..., ???)
Schrijf niet: Kom snel naar de winkel!!!
22. Mix geen letters en nummers door elkaar
Schrijf niet: b3wust, kr8, 4en, v1agra, tip4u, what2do, etc.
23. Vermeld geen euro-, dollar- of procenttekens
Schrijf niet: Tijdens saledagen: 20%, 30%, 40% ... tot zelfs 50% korting!
24. Plaats geen onnodige spaties
Schrijf niet: E e r s t e p a a l s t a d h u i s d e g r o n d i n.